Historia

W dobie budowy spo┼éecze┼ästwa informacyjnego coraz wi─Ökszego znaczenia nabieraj─ů metody samokszta┼écenia, kszta┼écenia ustawicznego i kszta┼écenia na odleg┼éo┼Ť─ç. Idea kszta┼écenia zdalnego przyj─Ö┼éa form─Ö oddzielnych zapis├│w w nowej ustawie Prawo o szkolnictwie wy┼╝szym, a tak┼╝e w opublikowanych standardach kszta┼écenia dla dwustopniowych studi├│w na wielu kierunkach. W ostatnim z wymienionych dokument├│w, w opisie profilu absolwenta znalaz┼é si─Ö m.in. zapis, ┼╝e ÔÇ×ÔÇŽabsolwent powinien mie─ç wpojone nawyki ustawicznego kszta┼écenia i rozwoju zawodowegoÔÇŽÔÇŁ. Aby wyrobi─ç te nawyki nale┼╝y zapozna─ç absolwenta z metodami samokszta┼écenia ju┼╝ podczas studi├│w, tak, aby dobrze je opanowa┼é i nabra┼é przekonania, co do ich u┼╝yteczno┼Ťci i skuteczno┼Ťci. Te zapisy w ustawie i w standardach kszta┼écenia zosta┼éy wykorzystane przy budowie pierwszego dzia┼éaj─ůcego w Politechnice Rzeszowskiej portalu edukacyjnego www.e-chemia.pl.

W 2004 roku, w okresie, gdy Wydzia┼é Chemiczny Politechniki Rzeszowskiej uzyska┼é status Centrum Doskona┼éo┼Ťci, na wydziale zacz─Ö┼éo dzia┼éa─ç Centrum Edukacji Niestacjonarnej (CEN). Powo┼éanie CEN ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzane by┼éo z projektem COMODEC (V Program Ramowy Unii Europejskiej) i sta┼éo si─Ö jednym z zada┼ä realizowanych przez pracownik├│w Zak┼éadu Informatyki Chemicznej w ramach WORK PACKAGE 3: ÔÇ×Computer-aided Information Retrieval from Chemical DatabasesÔÇŁ. Z funduszy przeznaczonych na realizacj─Ö tego projektu zakupiono platform─Ö edukacyjn─ů IBM LOTUS LMS, na bazie kt├│rej zbudowany zosta┼é portal dydaktyczny, udost─Öpniony nast─Öpnie studentom poprzez stron─Ö internetow─ů www.e-chemia.pl. Z pieni─Ödzy dost─Öpnych w projekcie COMODEC uda┼éo si─Ö r├│wnie┼╝ zakupi─ç sprz─Öt i zbudowa─ç laboratorium komputerowe przystosowane do nauki zdalnej. Na stronach portalu umieszczone zosta┼éy zdalnie dost─Öpne materia┼éy dydaktyczne, kt├│re przyj─Ö┼éy form─Ö:

  • konspekt├│w z wyk┼éad├│w, z kt├│rych mog─ů korzysta─ç studenci wtedy, gdy tego potrzebuj─ů, a wi─Öc np. przygotowuj─ů si─Ö do ─çwicze┼ä, kolokwium czy egzaminu,
  • interaktywnych ─çwicze┼ä rachunkowych zaprojektowanych w ten spos├│b, ┼╝e student mo┼╝e zmieni─ç dane, a komputer nadzoruje ka┼╝dy krok w obliczeniach i obja┼Ťnia b┼é─Ödy pope┼éniane przez studenta,
  • instrukcji do laboratori├│w zawieraj─ůcych opis ─çwicze┼ä, symulacj─Ö jego przebiegu, opis sposobu opracowania wynik├│w i test sprawdzaj─ůcy przygotowanie si─Ö studenta do kolokwium, oraz
  • lekcji poszerzaj─ůcych zakres wyk┼éadanego materia┼éu o dodatkowe tre┼Ťci, co pozwala na zindywidualizowanie ┼Ťcie┼╝ek kszta┼écenia dla r├│┼╝nych grup studenckich.

Strona powitalna portalu www.e-chemia.pl przedstawiona jest na poni┼╝szym rysunku.

Poprzez strony portalu udost─Öpniane s─ů materia┼éy dydaktyczne wspomagaj─ůce kszta┼écenie zar├│wno w dziedzinie chemii, jak i w informatyce chemicznej. Poni┼╝szy schemat pokazuje struktur─Ö modu┼éow─ů portalu na kt├│rym umieszczone zosta┼éy pakiety lekcji multimedialnych przystosowane do samokszta┼écenia metod─ů blended leaning.

Baza portalu by┼éa i jest ca┼éy czas rozbudowywana i to zar├│wno pod wzgl─Ödem liczby kurs├│w (bioinformatyka, metodologia pracy do┼Ťwiadczalnej), jak i ich zawarto┼Ťci. Opracowano m.in. aplikacje: modeluj─ůce prac─Ö urz─ůdze┼ä pomiarowych (np. spektrometr├│w), symuluj─ůce przebieg ─çwicze┼ä laboratoryjnych, ┼Ťledz─ůce i nadzoruj─ůce interaktywny spos├│b rozwi─ůzywania przez student├│w zada┼ä obliczeniowych z dziedziny chemometria, obja┼Ťniaj─ůce prac─Ö z┼éo┼╝onych narz─Ödzi informatycznych (samouczek programu STATISTICA, czy samouczek programu CLC Sequence Viewer do analizy, por├│wnywania i pre┬şzentacji sekwencji genetycznych), a tak┼╝e ucz─ůce student├│w-chemik├│w podstaw programowania w j─Özykach Pascal i C/C++ oraz wykorzystywania nabytych umiej─Ötno┼Ťci do rozwiazywania, np. zada┼ä z in┼╝ynierii chemicznej.

Zgodnie z opracowanym nowych projektem struktury portalu www.e-chemia.pl jego rozw├│j nast─ůpi┼é nie tylko poprzez rozbudow─Ö bazy materia┼é├│w dydaktycznych, ale r├│wnie┼╝ dzi─Öki temu, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç zasob├│w materia┼é├│w dydaktycznych portalu utworzona zosta┼éa na innej platformie edukacyjnej, a mianowicie na platformie MOODLE. O ile IBM LOTUS LMS jest platform─ů komercyjn─ů, o tyle MOODLE jest udost─Öpniany na zasadzie licencji Open Source i opr├│cz tego, ┼╝e mo┼╝e by─ç wykorzystywany w procesie samokszta┼écenia to jeszcze mo┼╝liwe jest prowadzenie z jego pomoc─ů bada┼ä nad procesem dydaktycznym realizowanym zdalnie. Wyniki prac zespo┼éu zosta┼éy opublikowane, a wykaz dorobku znajduje si─Ö w sekcji publikacje.

W roku 2013 opracowana zosta┼éa strategia informatyzacji Politechniki Rzeszowskiej do roku 2020. Jednym z zada┼ä zaplanowanych do realizacji by┼éo wdro┼╝enie do dydaktyki uczelni, element├│w e-nauczania, co b─Ödzie wymaga┼éo zbudowania Wirtualnego Kampusu Politechniki Rzeszowskiej. Uruchomienie platformy edukacyjnej PRz zaplanowane zosta┼éo na rok 2014.

 

Barbara D─Öbska

Last modified: Tuesday, 20 December 2016, 9:30 AM