Laboratoria z przedmiotu Surowce dla produktów leczniczych odbywać się będą w roku akademickim 2023/2024 według planów dla poszczególnych grup. Będą one prowadzone  stacjonarnie w laboratorium nr 78 (parter, budynek H). Laboratoria prowadzić będą:

- dr inż. Maciej Kisiel                 

Każda grupa zobowiązana jest do dokonania podziału na sekcje 2-3 osobowe, tak aby sumaryczna liczba sekcji wynosiła 5. Informację o składzie grupy, reprezentant grupy proszony jest o przesłanie drogą mailową, co najmniej dzień przed rozpoczęciem zajęć, do odpowiedniego prowadzącego. Podział na sekcje warunkuje wykonywanie odpowiedniego ćwiczenia według zamieszczonego na platformie harmonogramu zajęć.

Instrukcje laboratoryjne do poszczególnych ćwiczeń zostały zamieszczane na platformie - e-learning.

Na zajęciach stacjonarnych jesteście Państwo posiadać fartuch, okulary i rękawiczki ochronne.

Każda sekcja powinna dysponować jednym zeszytem (np. 16 kartkowym), w którym prowadzone będą notatki laboratoryjne.

Każda sekcja powinna być dodatkowo wyposażona w ręcznik papierowy.

Każda osoba przed rozpoczęciem zajęć laboratoryjnych powinna zapoznać się z Regulaminem Pracowni oraz Przepisami BHP obowiązującymi w laboratoriach WCh PRz. Odpowiednie pliki zamieszono na platformie. Przed rozpoczęciem zajęć stacjonarnych, będziecie Państwo zobowiązani podpisać kartę szkolenia stanowiskowego oraz pobrać szkło laboratoryjne (w odpowiednich szafkach, oznaczonych numerem ćwiczenia). Po skończonych zajęciach stan szkła i stanowiska laboratoryjnego jest sprawdzane przez personel techniczny.

Każdy student zobowiązany jest do zapoznania się przed zajęciami z  instrukcją laboratoryjną do wykonywanego ćwiczenia oraz informacjami praktycznymi niezbędnymi do wykonania danego ćwiczenia, w tym z kartami charakterystyki dla surowców wykorzystywanych w określonym ćwiczeniu. Odpowiednie karty można odszukać w Internecie, np. korzystając ze stron https://www.sigmaaldrich.com/poland.html.

Po wykonaniu ćwiczenia każda sekcja opracowuje jeden zbiorczy raport/sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia. Raport/sprawozdanie w postaci pliku pdf (proszę o niezamieszczanie plików doc/docx) każdy członek sekcji zobowiązany jest do umieszczenia na platformie e-learningu w terminie do dwóch tygodni od wykonania ćwiczenia (w zakładce odpowiedniego zadania, przy swoim profilu).

Każde sprawozdanie, oprócz informacji związanych bezpośrednio z wykonanym ćwiczeniem, powinno zawierać:


-  schematy reakcji chemicznych wykonywanych w ramach ćwiczenia. Do tego celu można np. wykorzystać ogólnodostępne oprogramowanie dla chemików (jak zainstalować takie oprogramowanie – patrz informacja poniżej);

- wykaz literatury wykorzystanej przy opracowaniu sprawozdania (wraz z odpowiednim cytowaniem), np. według szablonów: Kowalski K., współautor, Praca na temat, Wydawnictwo, Rok, str. (dla książki) lub Nowak K., Kowal A., Nazwa czasopisma, rok, vol, pierwsza strona (lub zakres stron).


Linki do darmowego oprogramowania

Poniżej znajdują się linki do darmowego oprogramowania do celów akademickich dla chemików. Z pomocą tych programów można rysować struktury chemiczne, czy całe reakcje, np. na potrzeby sprawozdań. Pierwszy zawiera dodatkowe biblioteki graficzne umożliwiające też przygotowanie schematu zestawów laboratoryjnych. Trzeci umożliwia tez obróbkę widm NMR i FTIR.

Aby ściągnąć oprogramowanie należy korzystać z maili uczelnianych.

 Link to ACD/ChemSketch Freeware:

https://www.acdlabs.com/resources/freeware/chemsketch/download.php

 No-fee BIOVIA Draw for Academic and Non-commercial Use:

https://www.3ds.com/products-services/biovia/products/scientific-informatics/biovia-draw/