Tematyka

  • Sekcja ogólna

  • zajęcia 09.03.2021

    Studium owocu i jego przekroju 

    Proszę wykonać realistyczne studium dowolnego owocu dostępnego w domu w dwóch odsłonach. Jedno ujęcie ma odzwierciedlać owoc w całości, drugie z kolei jego przekrój. Oba rysunki w przedstawić na jednej formatce. Technika: rysunek ołówkiem na formacie 50x70 cm

    owoc

  • 16.03. Dwie kontrastowe kompozycje przestrzenne

    Przedstawić w dowolnej technice perspektywę dwóch obiektów kubaturowych. Obiekty mogą składać się z mniejszych elementów/kubatur i tworzyć układy przestrzenne. Obiekty te mają być zbudowane na zasadzie kontrastu i odnosić się do co najmniej dwóch przeciwstawień zaproponowanych poniżej:
    masywne – filigranowe,
    chaotyczne – uporządkowane,
    wertykalne – horyzontalne
    zgrabne – pokraczne, 

    o zdefiniowanej kompozycji - zdekomponowane, itd.

    Technika: ołówek/kredka/węgiel/kolarz/  technika mieszana

  • 23.03 - Ilustracja utworu muzycznego

    Studenci słuchają piosenki autorstwa J. Wasowskiego i J. Przybory. Następnie proszeni są o wykonanie ilustracji do piosenki. Maja odnieść się zarówno do nieuchwytnego klimatu utworu, jak również do szczegółów tekstu. Na pracy powinien znaleźć się fragment tekstu, do którego praca się odnosi. 


    TECHNIKA: Farby plakatowe, akwarele.

    KSZTAŁCONE KOMPETENCJE I KRYTERIA OCENY: Zdolność wzrokowego zapamiętywania w zakresie szczegółów przedmiotu, jego szczegółów, proporcji i kolorów. Oceniania na jest zgodność rysunku w tych obszarach z przedmiotową martwą naturą.

    Na całej połaci - śnieg.
    W przeróżnej postaci - śnieg.
    Na siostry i braci
    Zimowy plakacik - śnieg... śnieg.

    Na naszą równinę - śnieg.
    Na każdą mieścinę - śnieg.
    Na tłoczek przed kinem
    Na ładną dziewczynę - śnieg... śnieg.

     

    Na pociąg do Jasła,
    Na wzmiankę, że zgasła,
    Na zdarte dwa hasła,
    Na słał, słał, aż zasłał,
    Na dobre pobudki,
    Na tego złe skutki...
    Na puste ogródki,
    Na dzionek za krótki...

    Na w sinej mgle dale - śnieg.
    Na kocham cię stale! - śnieg.
    Na żale, że wcale i na - tak dalej - tak dalej
    Tak dalej - tak dalej
    Tak dalej - tak dalej - śnieg


  • Rzeźba-dodawanie materiału i rysunek perspektywiczny

    Etap 1:

    Tworzymy kompozycję przestrzenną z kostek cukru połączonych klejem np. magicznym. Ćwiczenie poprzedzone krótką prezentacją teorii Żórawskiego.

    Etap 2: Student ma za zadanie wykonać 2-3 szkice perspektywiczne kompozycji z horyzontem na poziome około 1/6 całkowitej wysokości kompozycji.

  • 20.05.21 projekt domu letniskowego w stylu nawiązującym do modernizmu

    Opis zadania projektowego: projekt domu letniskowego w stylu nawiązującym do modernizmu

    Z uwzględnieniem światłocienia narysuj w perspektywie w technice szybkiego szkicu koncepcyjnego przynajmniej trzy szkice, w które będą odwzorowaniem procesu kreatywnego poszukiwania najlepszej formy domu letniskowego. Z uwagi na krótki czas na ćwiczenie, nie ma obowiązku umieszczania form w krajobrazie.

    Ćwiczenie ma na celu kształtowanie umiejętności kreatywnego podejścia projektowego, krytycznego podejścia do rozwiązań przestrzennych, umiejętność selekcji i samooceny estetyki i kompozycji przestrzennych.

    W rysunku należy uwzględnić światłocień. Punkt widzenia, kierunek oświetlenia oraz fakturę należy dobrać samodzielnie.

    Format: 50×70

    Technika: ołówek


  • perspektywa z aksonometrii i rzutu 27.04.2021

    OPIS ĆWICZENIA

    Studenci otrzymują widok aksonometryczny modelu urbanistycznego i jego rzut. Za zadanie mają narysować widok perspektywiczny z zaznaczonego miejsca z poziomu stojącego człowieka.

    TECHNIKA

    Rysunek ołówkiem

    KSZTAŁCONE KOMPETENCJE
    I KRYTERIA OCENY
    Rozumienie relacji aksonometrii, rzutu i perspektywy z poziomu człowieka. Umiejętność konstruowania zadanych wielkości i proporcji przestrzennych w perspektywie. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.


  • wnętrze krajobrazowe 04.04.21

    Rysunek z natury/plenerowy przyczynia się do doskonalenia percepcji, czyli do poznania, zrozumienia i zapamiętania przestrzeni. Rysunek z natury wzbogaca warsztat projektowy przyszłego architekta-profesjonalisty. Uczy rozróżniania tego co się widzi (wrażeń napływających z zewnątrz i syntetyzowania ich prze umysł), od samego obiektu (wiedzy o obiekcie uzupełnianej w procesie identyfikacji i rozpoznania).  Jest to jedna z najbardziej efektywnych metod edukacyjnych nauki przez działanie (learning by doing) – aktywny proces, który skutkuje zapamiętywaniem tego co się widzi. Architekt świadomie przechowuje te obrazy w pamięci, może kreatywnie odnosić się do zgromadzonej w ten sposób kolekcji obrazów w swojej pracy projektowej.  W kolekcji obrazów mogą znajdować się naszkicowane podczas podróży budynki, place, ulice, detale, pejzaże, krajobrazy, zespoły miejskie, ale również szkice rozwiązań projektowych i wzorce zaczerpnięte od innego architekta. To co zostanie przez rysownika zauważone, pokreślone, zapamiętane może wpływać na jego przyszłe decyzje projektowe.   Percepcja i pamięć mają zawsze charakter subiektywny i wpływa na kształtowanie się indywidualnego stylu. Rysunek umożliwia naukę skrótowości zapisu. Wykonując go w plenerze trzeba działać szubko. Lapidarność szkicu polega na doborze stopnia szczegółowości do odpowiedniego typu i poziomu zaawansowania. Rysunek z natury to również nauka kompozycji i podejmowania decyzji formalnych – wyodrębnienie konturu, dominanty, linie, płaszczyzny kierujące wzrok, ściany, podłogi zarówno wnętrz kameralnych jak i urbanistycznych.

  • kopia rysunku Michała Anioła 11.05.21

    Jest to tradycyjna technika podniesienia umiejętności warsztatu rysunkowego i dostrzeżenie kunsztu prawdziwych wirtuozów techniki rysunku. Oceniana jest jakość odwzorowania oryginału.

  • 18.05.2021 Polski klimat - nieład przestrzenny

    Przygotowanie do zajęć:
    Studenci zapoznają się z fragmentem tekstu publicystycznego autorstwa Filipa Springer albo Ziemowita Szczerka na temat zjawisk w polskiej przestrzeni publicznej: bałaganu przestrzennego, tzw. pastelozy, szpetoty architektonicznej.

    Studenci mają przygotować artykuły plastyczne potrzebne do wykonania pracy: zdjęcia, gazety, foldery reklamowe itp.

    Na zajęciach:
    Zadaniem studentów jest zilustrować krytyczne teksty Springera i Szczerka. Na rysunku powinny znaleźć się te pojęcia do których praca się odnosi.


  • 25.05.2021, 01.06.2021 narzędzie

    OPIS: Studenci mają kilka minut na zapoznanie się ze strukturą i sposobem działania zaprezentowanego narzędzia: np. obrotowego imadła ślusarskiego czy hebla stolarskiego. Mają nieograniczony dostęp do elementu, mogą go – jeśli to możliwe – rozmontować na części podstawowe. Prowadzący zawraca uwagę by zwrócili uwagę zarówno na całość jak i na szczegóły elementów tworzących. Potem przedmiot jest zakrywany. Zadaniem jest narysowanie perspektywy całego elementu i elementów składowych tworzących narzędzie.


    TECHNIKA: rysunek kredką/ołówkiem  na kartonie 55x70


    KSZTAŁCONE KOMPETENCJE I KRYTERIA OCENY: Zdolność wzrokowego zapamiętywania w zakresie szczegółów przedmiotu, jego proporcji, geometrii i kolorów. Również zwrócenie uwagi na podstawowe kwestie techniczne dotyczące zasad działania prostych narzędzi. Oceniania na jest zgodność rysunku w tych obszarach z prezentowanym przedmiotem oraz rozumienie konstrukcji i zasady działania przedmiotu.

  • 07.06.2021 makieta

  • Temat 13

    • Temat 14

      • Temat 15