Rozwój
handlu jako jednej z podstawowych dziedzin działalności człowieka jest
nierozłącznie związany z rozwojem cywilizacji, natomiast wzrost znaczenia sieci
handlowych zapoczątkowany w XIX wieku znacznie wzmocnił ich pozycję na rynku. Handel
detaliczny, który jest umiejscowiony na końcu kanału dystrybucji danego
produktu lub usługi, polega na umożliwieniu stronom transakcji ekwiwalentnej
wymiany, przy czym transakcje w takim przypadku dotyczą oferowanego asortymentu
dla konsumentów w relatywnie małych ilościach. Gwałtowny rozwój nowych
technologii, a w szczególności pojawienie się internetu i nowych kanałów
sprzedaży online, doprowadził do znacznego umocnienia pozycji konsumentów, gdyż
uzyskali oni możliwość dokonywania zakupów nie tylko na rynku ogólnokrajowym,
ale także globalnym. Centralnie zarządzane organizacje rozproszone, takie jak sieci
sprzedaży, ze względu na złożoność procesów w nich zachodzących oraz
niejednokrotnie skomplikowaną strukturę własnościową zmuszone zostały do
wdrożenia innowacyjnych rozwiązań zabezpieczających ich konkurencyjność, w tym
zintegrowanych wieloszczeblowych systemów informatycznych. Konkurencyjność
poszczególnych sieci handlowych w coraz większym stopniu zależy zatem od ich
gotowości na implementację i integrację nowych rozwiązań będących odpowiedzią
na zmieniające się potrzeby i wymagania klientów w warunkach globalnej
gospodarki informacyjnej.
- Teacher: Norbert Życzyński